دانستنی مکان‌های تاریخی | کدکن گردی در نوروز
  • کد مطالب: ۱۴۸۷۵۴
  • /
  • ۰۱ فروردين‌ماه ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۲

دانستنی مکان‌های تاریخی | کدکن گردی در نوروز

امروز می‌خواهیم به کدکن، زادگاه عطار نشابوری، شاعر بزرگ قرن ششم کشورمان، برویم.

امین صادق‌پور- با فرا رسیدن نوروز فرصتی داریم تا سری به اماکن دیدنی استانمان بزنیم. امروز می‌خواهیم به کدکن، زادگاه عطار نشابوری، شاعر بزرگ قرن ششم کشورمان، برویم.

بخش کدکن که در شهرستان تربت حیدریه قرار دارد آثار دیدنی گوناگونی دارد. یکی از این دیدنی‌های تاریخی، مجموعه‌ی فرهنگی‌تاریخی شیخ حیدر کدکنی است.

قدمت این اثر تاریخی به دوره‌ی سلجوقی برمی‌گردد. از مکان‌های مهم مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی شیخ حیدر کدکنی می‌توان به مسجد، ایوان، مقبره‌ی شیخ حیدر اشاره کرد.

این اثر تاریخی در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت و از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مرمّت و بازسازی شده است.

نمایشگاه آثار تاریخی کدکن یا همان موزه‌ی باستان‌شناسی نیز آثاری بسیار قدیمی دارد که برای بسیاری از گردشگران جالب توجه است.

از اشیای تاریخی و قدیمی موزه می‌توان به ۴۰ سنگ قبر قدیمی که قدمتشان به دوره‌ی صفویه و تیموری برمی‌گردد، ۶ خمره‌ی سفالی که قدمتشان از هزاره‌ی اول قبل از میلاد شروع می‌شود و تعدادی کاشی‌ شکسته که از مجموعه‌ی شیخ حیدر جمع آوری شده است اشاره کرد.

نسخ خطی و تصویری از مشاهیر، وسایل مردم‌شناسی و ابزار‌های صنایع دستی از دیگر دیدنی‌های این موزه است. مقبره‌ی پدر عطار در روستای زروند کدکن یکی دیگر از این دیدنی‌هاست.

قدمت مقبره‌ی پدر عطار به قرن پنجم هجری برمی‌گردد. خوب است بدانید نام پدر عطار شیخ ابراهیم کدکنی و پدربزرگ عطار شیخ اسحاق است.

روستای چولانک یکی دیگر از دیدنی‌های کدکن است که قدمت سنگ‌نگاره‌های آن به پیش از تاریخ می‌رسد. دوره‌ی پیش از تاریخ به دوره‌ای گفته می‌شود که هنوز بشر خط را اختراع نکرده بود.

نقوش سنگ‌نگاره‌های کدکن نقوش بز کوهی است. اگر به کدکن زیبا سفر کردید، به اقامتگاه بومگردی علاءالدین بروید و در آنجا از غذاهای محلی کدکن صرف کنید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.